Aktuális híreink
Bemutatkozott az úttörő modell: a vadonatúj Škoda Elroq a cseh márka első tisztán elektromos hajtású modellje a stratégiailag fontos kompakt SUV kategóriában. Ez az első modell, amely a Škoda új, robusztusságot, funkcionalitást és hitelességet ötvöző Modern Solid dizájnnyelvét alkalmazza. Az Elroq a hajtásláncok és akkumulátorok széles választékát kínálja, a maximális hatótávolsága pedig meghaladja az 560 kilométert. A széles körű alapfelszereltséghez tartozik a tolatókamera, az Utasvédelmi rendszer, a Side Assist, a 13 colos infotainment és a SmartLink. Ennek a kombinációnak köszönhetően az Elroq a szegmensének legmegfizethetőbb elektromos járműve lett az európai piacon, indulóára a különböző állami támogatások nélkül 33 000 euró körül van a német piacon. Ebből kifolyólag, a Škoda számos piacon eléri a vadonatúj Elroq és a Karoq ICE megfelelőjének listaár-paritását. Az SUV október második felétől lesz konfigurálható a www.skoda.hu weboldalon, beleértve a korlátozott számú First Edition modellt is, amely 2025 első negyedévétől lesz elérhető az európai piacokon.Klaus Zellmer, a Škoda Auto vezérigazgatója így nyilatkozott: "A Škoda Elroq az első BEV modellünk a kompakt SUV kategóriában, amely a leggyorsabban növekvő és legnépszerűbb alszegmens Európában. Az Elroq az első Modern Solid dizájnnyelvet alkalmazó modellünk, amelyet a robusztusság, a funkcionalitás és az új vizuális díszítések, mint például a fekete Tech-Deck Face, határozzák meg. Az akkumulátorok méretének széles választéka és a kiváló légellenállási együttható több mint 560 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé. A széles körű alapfelszereltségi csomag számos korszerű segédrendszert foglal magába. Bizonyos európai piacokon 33 000 euró körüli, versenyképes indulóárával az Elroq Európa legmegfizethetőbb járműve ebben a szegmensében, és egyre több piacon ér el árparitást belső égésű motorral felszerelt társaival."Martin Jahn, a Škoda Auto igazgatótanácsának értékesítésért és marketingért felelős tagja hozzátette: "A Škoda Elroq remek időzítéssel dobja piacra vonzó ár-érték arányú járművét, hiszen ezáltal sok érdeklődő autóvásárlónak kínál egy egyszerűbb és megfizethetőbb módot az elektromos utazásra. Megnyerő összképével, tágas, kényelmes és rendkívül funkcionális belső terével, valamint kiváló menettulajdonságaival számos ügyfélcsoport számára bizonyul ideális társnak – a családoktól egészen a vállalati ügyfelekig. Bízunk abban, hogy különösen az utóbbi ügyfélcsoport értékelni fogja a várhatóan magas maradványértékét. Kínálatunkban a rugalmas finanszírozási lehetőségek és vonzó lízingdíjak különleges szolgáltatási csomagokkal és gépjármű-biztosítási feltételekkel fognak párosulni."Tökéletes választás a mindennapi felfedezők számára – a városban és azon is túlA vadonatúj Elroq a Škoda növekvő elektromos portfóliójának legújabb tagja, amely az elkövetkező években még számos új modellel fog gazdagodni. A kompakt SUV a Karoq elektromos alternatívája, és számos piacon listaárban megegyezik a belső égésű társaival. Kompakt méreteinek, tágas belső terének és kiváló menettulajdonságainak köszönhetően egyaránt tökéletes társ a városi utakon és a külvárosi, ismeretlen utak felfedezésében is. Az összkerékhajtású változat 2025-ben lesz elérhető .Modern Solid: Tech-Deck Face – az ismerős Škoda-vonások egy új arcaAz Elroq külsejét markáns forma és letisztult vonalak határozzák meg, így ez az első Škoda modell, amely az új Modern Solid dizájnnyelvet tükrözi. A hagyományos Škoda dizájnelemeket teljesen új szemszögből szemlélve, a fényes fekete Tech-Deck Face váltja fel a Škoda jellegzetes hűtőrácsát, miközben a Škoda ismerős vonásait továbbra is magában hordozza. Az új orr-rész karakterét szintén az egyedi matt króm betéttel ellátott, robusztus első lökhárító adja meg, míg a Škoda SUV jellegzetes fényszóróinak "négyszemű" megjelenése egy teljesen új értelmezést kapott. Az Elroq az első olyan modell, amely a Škoda feliratot egyaránt viseli a motorháztetőn és a kormánykeréken is. Az Elroq rendkívül aerodinamikus karosszériával rendelkezik: mindössze 0,26-os légellenállási együtthatóval büszkélkedhet. Ezt egy sor innovatív tervezési elemmel érték el, amely 180 km/órás végsebességet tesz lehetővé.Hajtásláncok széles választéka, nagy hatótávolság és rövid töltési időA Škoda Elroq három különböző méretű akkumulátorral és hajtáslánccal érhető el. A teljesítmény a belépő szintű Elroq 50 modell esetében 125 kW-nál kezdődik. Az Elroq 85x első tengelyén elhelyezkedő külön motor teszi lehetővé az összkerékhajtást. A WLTP-ciklus szerint az Elroq 85 maximális hatótávolsága több mint 560 kilométer. Az akár 175 kW-os töltési sebesség a DC gyorstöltő állomásokon lehetővé teszi, hogy az Elroq 85x és a hátsókerék-meghajtású Elroq 85 82 kWh-s akkumulátora 10-ről 80 százalékra 28 perc alatt töltődjön fel. A hátsó-kerék meghajtású Elroq 50 és Elroq 60 kisebb akkumulátorai még gyorsabban, legfeljebb 25 perc alatt tölthetők fel. A megnövelt hatékonyság és töltési sebesség, valamint az optimalizált előmelegítési funkció új szintre emeli az ügyfélélményt.Tágas belső tér fenntartható anyagokkal és új Simply Clever megoldásokkalAz Elroq tágas belső teret biztosít. Ebbe beletartozik a szegmens legnagyobb csomagtartója 470 literes csomagtérkapacitással (a hátsó ülések lehajtásával akár 1580 literig bővíthető). A még intuitívabb kezelőfelülettel ellátott 13"-os infotainment képernyő az alapfelszereltség részét képzi. A Design Selections számos innovatív, fenntartható anyagot használ fel a belső térhez. Vannak új Simply Clever funkciók is, többek között a 48 literes tárolókapacitást kínáló okos rekeszek és a kalaptartó alatti tárolóháló a töltőkábel számára. Az intuitív konnektivitási funkciók széles választéka, a fejlett segédrendszerek és az akár kilenc légzsák kiemelkedő vezetési kényelmet, valamint a legmagasabb szintű aktív és passzív biztonságot biztosítják.A First Edition és más modellek 33 000 euró körüli kezdődőárral október 2-tól lesznek megrendelhetők a német piacon, Magyarországon pedig várhatóan október második felében indul az előértékesítésA Škoda Auto október 2-án nyitja meg a konfigurátort és veszi fel az új Elroq előrendeléseit tizenkét európai piacon, amiket hamarosan további piacok, így Magyarország is követnek. Az Elroq 50 és Elroq 85 változatokon kívül a bevezetéskor egy limitált és egyedi márkajelzéssel ellátott First Edition is elérhető lesz, amely a fényszórókat vizuálisan összekötő jellegzetes Light Banddel, valamint fekete festésű tetővel és A-oszlopokkal rendelkezik. A vadonatúj Škoda Elroq 33 000 euró körüli kezdőárral elérhető Németországban, Magyarországon jelenleg árazás alatt áll.
Jelentős mérföldkőhöz ért a Škoda AUTO az e-mobilitási stratégiájának megvalósításában, amit az Enyaq és az Enyaq Coupé 200 ezredik példányának legyártása fémjelez. A jubileumi autó egy fehér Enyaq Coupé Sportline, amely február 16-án gördült le a gyártósorról. Az idei modellévben az Enyaq fejlődése tovább folytatódik, többek között erősebb és hatékonyabb hajtásláncokkal, még nagyobb hatótávolsággal, gyorsabb töltéssel és egy továbbfejlesztett, logikusabb kezelői felületet kínáló új szoftverrel. A Škoda AUTO előre tekintve tovább erősíti elkötelezettségét az e-mobilitás iránt az új Elroq idei világpremierjével. Ezzel a teljesen elektromos hajtású kompakt szabadidő-autóval egy nagyszabású kampány veszi kezdetét, amelynek keretében az elkövetkező években összesen hat új elektromos típus mutatkozik be, kiteljesítve a Škoda teljesen elektromos járműveinek kínálatát.Andreas Dick, a Škoda AUTO igazgatótanácsának a gyártás és a logisztika területeiért felelős tagja hangsúlyozta: "Az Enyaq az e-mobilitási kampányunk éllovasa; a termékcsalád sikere igazolja, hogy jó úton járunk a stratégiánkkal. Tavaly ez volt a negyedik legnagyobb darabszámban értékesített elektromos típus Európában, új rekordot felállító 81 700 darabos globális értékesítési mennyiséggel - ez 52,1 százalékos növekedés 2022-höz képest. Ez az eredmény alátámasztja azt az elkötelezettségünket, hogy az elkövetkező években összesen hat új típussal bővítsük elektromos járműveink kínálatát. Nagyszabású céljaink elérhető közelségben vannak csapatunk szakértelmének és a Simply Clever filozófiánknak köszönhetően, amelyek gördülékeny átmenetet biztosítanak az e-mobilitás új korszakába."Az Enyaq: a Škoda elektromos jövőjének éllovasaAz Enyaq fémjelezte a Škoda AUTO e-mobilitási kampányának elindítását, ugyanis ez a Škoda első olyan típusa, amely a Volkswagen Csoport modulrendszerű elektromos hajtáskoncepcióján (Modular Electrification Toolkit - MEB) alapul. A Škoda 32 millió eurós beruházás keretében alakította át Mladá Boleslav-i központi üzemének gyártósorát, hogy egymással párhuzamosan gyárthassa az MEB és a belső égésű motort használó MQB platformon alapuló típusokat. A vállalat 2023-ban a teljesen elektromos szabadidő-autó 81 700 példányát szállította ki, ami 52,1 százalékos növekedést jelent a megelőző évhez képest. Túl azon, hogy az Enyaq nulla károsanyag-kibocsátású üzemelést kínál, a gyártó szén-dioxid-semleges mérleggel szállítja ki az ügyfeleknek.Az Enyaq termékcsalád újdonságai a 2024-es modellévreA Cseh Köztársaságban az Enyaq és az Enyaq Coupé az elektromos járművek piacának negyedét megszerezte, ezáltal a legnépszerűbb elektromos autók a márka hazai piacán. Szlovákiában több mint 17 százalékos részesedéssel szintén vezetik a piacot, míg a második legnagyobb darabszámban értékesített akkumulátoros elektromos autóknak számítanak Észtországban, Finnországban, Ausztriában és Svájcban.A 2024-es modellév jelentős továbbfejlesztéseket hoz: az Enyaq 85, 85x és RS modellek erősebb és hatékonyabb villanymotorokat kapnak a hátsó tengelyre, új szoftverük pedig logikusabban használható kezelői felületet eredményez. Ezek a módosítások a további műszaki újításokkal együtt növelik a hatótávolságot, optimalizálják a töltés hatékonyságát és lehetővé teszik az akkumulátor előmelegítését egyenáramú töltők esetén, hogy a jármű jobban teljesíthessen. Az Enyaq termékcsalád legnagyobb hatótávja több mint 560 kilométer a szabadidő-autó és több mint 570 kilométer a Coupé változat esetében, miközben a töltési idő 10-ről 80 százalékra kevesebb mint 30 percre csökkent mindkét kivitelnél.A Škoda AUTO elkötelezettsége az e-mobilitás irántA Škoda AUTO elkötelezett az e-mobilitási stratégiájának teljes megvalósítása iránt, ezért 5,6 milliárd eurót fordít ennek elérésére 2027-re. Továbbá a vállalat 2023 decemberében egy új gyártósor üzembe állításával napi 1500 darabra növelte MEB akkumulátorgyártási kapacitását. Idén a teljesen elektromos Elroq bevezetése bővíti majd a Škoda akkumulátoros elektromos járműveinek kínálatát, ugyanis a cseh autógyártó belép az akkumulátoros elektromos kompakt szabaidő-autók alapvető fontosságú kategóriájába.
Amikor a kicsi naggyá lesz: a Škoda AUTO közzétette tisztán elektromos, akkumulátorhajtású (BEV), városi SUV-crossover modelljének nevét, valamint az újdonságra első betekintést kínáló dizájntanulmányát. A 2025-ben bemutatkozó Škoda Epiq mintegy 25 ezer euróba kerül majd, és 4,1 méteres hosszúságával tágas belteret és akár 490 literes csomagtartót kínál. Az újdonság már teljes egészében, azaz kívül és belül is az új, erőteljes, funkcionális és autentikus Modern Solid formai nyelvezet jegyében készül majd, amit új technológiákkal és asszisztens-megoldásokkal harmonikus digitális élmény tesz teljessé. Klaus Zellmer, a Škoda AUTO vezérigazgatója így fogalmazott: "Az érkező Škoda Epiq sokat kínál majd vonzó áron, és kompakt külső méretek mellett is tágas belső térrel. Ügyfeleink választási lehetőségeket szeretnének, ezért e népszerű piaci szegmens felé is bővítjük egyre növekvő elektromos mobilitási portfóliónkat. Remélem, már ezek az első dizájnelőzetesek is jól mutatják, hogy az Epiq modern formavilágával, mindennapos használatra kiválóan alkalmas hatótávjával és felhasználóbarát technikáival tűnik majd ki - s teszi mindezt megfizethető áron."4,1 méteres hosszúság, több mint 400 kilométer elektromos hatótáv és akár 490 literes csomagtartóA Škoda új digitális dizájntanulmánya a jövőbeni sorozatgyártású modell legfontosabb megoldásait és jellemzőit emeli ki. 4,1 méteres hosszúságával a Škoda Epiq városi SUV-crossover öt személy számára is bőséges helyet és akár 490 literes csomagtartót kínál, 25 ezer euró körüli alapárával pedig tökéletes választás lehet az elektromos mobilitás területére újonnan lépő ügyfelek számára. Az újdonság már teljes egészében, azaz kívül és belül is az új és erőteljes Modern Solid formai nyelvezet jegyében készül, miközben több mint 400 kilométer maximális elektromos hatótávot kínálhat.Oliver Stefani, a Škoda Design vezetője kiemelte: "Új formatervezési nyelvezetünk, a Modern Solid a modernitás új szintjét képviseli. Az intelligens funkcionalitás és praktikum harmonikus egyensúlyt alkot a vonzó és újszerű megjelenéssel, illetve a hosszú távú fenntarthatóság iránti megközelítésünkkel. A Škoda Epiq dizájntanulmány tökéletesen testesíti meg az új formai nyelvezet minden alapvető jellemzőjét."Modern Solid - erőteljes, funkcionális, autentikus dizájn értelmezi újra a klasszikus Škoda-tulajdonságokatAz új Modern Solid formai nyelvezet a robusztus, funkcionális és autentikus jellemzők ötvözete. A Škoda Epiq dizájntanulmány szoborszerűen plasztikus motorházfedelén már az új "Škoda" felirat látható. A fényes fekete Tech-Deck Face a jól ismert Škoda-hűtőrács modern interpretációja, és olyan elektromos berendezéseket foglal magában, mint a távolságérzékelő radar és az első kamera. A Tech-Deck Face motívumát a nappali menetfény és az irányjelzők kettős funkciójú, T-alakú LED-alakzatai fogják közre, míg a fényszórók egy alsó, másodlagos pozícióban kaptak helyet. Utóbbiak fénymoduljait kubista ihletésű dizájn és Matrix-LED technika jellemzi. A robusztus első lökhárítón Unique-sötétkróm árnyalatú, feltűnő légterelő idom húzódik. Az oldalnézetet magasan ívelő, lendületes tornádóvonal határozza meg, amely vizuálisan az utastér üvegezett részét ("üvegház") választja el a karosszéria további részétől, határozottan kiemelve az autó erőteljes vállövét. Alatta a feltűnő burkolatú sárvédők aerodinamikailag optimalizált kerekeknek adnak helyet. Az alacsonyan ívelő, enyhén ereszkedő tetővonal az optimális aerodinamikai tulajdonságok jegyében tetőlégterelőben zárul. A farkialakítást szintén robusztus lökhárító, a csomagtérajtón pedig Unique-sötétkróm árnyalatú "Škoda" felirat jellemzi. A Škoda Epic dizájntanulmány minimalista megjelenését a világos tónusú matt Holdfehér metálfényezés is hangsúlyozza. A tetősíneken és a könnyűfém keréktárcsákon, valamint az első és hátsó lökhárítón Élénknarancs részletek alkotnak látványos kontrasztot.Minimalista, funkcionális beltér és új technikákA Škoda Epiq az első sorozatgyártású modellként készülhet majd minimalista Modern Solid stílusú belső térrel, amely a tartós, praktikus és hosszú távon fenntartható előállítású anyagokra összpontosít. A szabadon lebegő hatást keltő középkonzolban kialakított, nyitott tárolórekeszben vezeték nélküli mobiltelefon-töltő áll rendelkezésre, emellett további Simply Clever rekeszek szolgálnak még több tárolási lehetőséggel. A csomagtartóban szintén felfedezhetők a márkára jellemző Simply Clever részletek, például a szatyorakasztók, a cargo-elemek, a rögzítőszemek és a padló alatti rejtett rekesz formájában. A kétküllős kormánykeréken az új "Škoda" felirat, valamint a legfontosabb funkciók menet közbeni vezérlésére fizikai gombok, illetve Élénknarancs jelölésű, tapintható görgetők tűnnek fel. A mobil digitális kulcs az autóval folytatott sokféle interakciót tesz lehetővé az ügyfél mobil okoseszközén keresztül, ezzel is hozzájárulva a színvonalas digitális felhasználói élményhez. A Škoda ezzel következetesen ügyfélközpontú "Mobile First" megközelítését hangsúlyozza, amely az autósok mindennapjainak könnyítését szolgálja. A Škoda Epiq a kétirányú töltést is támogatja, egyfajta "gördülő energiatárolóvá" alakítva az autót, amely az ügyfél otthoni hálózatába vagy egyéb elektromos készülékeibe táplálva bocsáthatja rendelkezésre elektromos energiáját.Találó név a Škoda történetének epikus mérföldköve számáraA Škoda Epiq mérföldkő lesz a Škoda történetében, amit jellegzetes és könnyen megjegyezhető nevével is hangsúlyoz. E név tökéletesen illeszkedik a Škoda tisztán elektromos SUV-modelljeinek nomenklatúrájába: elején az "E" betű akkumulátorhajtású Škoda modellt jelöl, míg a "Q" a végén a márka SUV-családjának tagjaként azonosítja. Az Epiq az ógörög "epos" szóból származik, amely "szót" vagy "verset", de akár "történetet" vagy "költeményt" is jelenthet, s olyan pozitív asszociációkat ébreszt, mint a csodálatos, a nagyszerű, a rendkívüli és a figyelemreméltó. Ötletes megoldásaival és magasfokú sokoldalúságával a Škoda Epiq egyaránt kielégítheti a családközpontú és a lifestyle-orientált vásárlók igényeit. A városi SUV-crossover modell Pamplonában (Spanyolország) készül majd, a Volkswagen Core márkacsoportja képviselőinek, azaz a Škoda, a Cupra és a Volkswagen márkák közös fejlesztési és gyártási projektjeként. A Škoda AUTO elkötelezett, hogy több milliárd eurót invesztáljon az elektromos mobilitás felé zajló átalakulásába az elkövetkező évek során. Az akkumulátorhajtású Škoda Elroq kompakt-SUV a tisztán elektromos modellek közelgő offenzívájának első tagjaként tarthatja még idén premierjét..
Az új Enyaq RS Race tanulmánnyal a Škoda Auto új fenntarthatósági lehetőségeket tár fel az autósport terén, miközben tovább erősíti a márka érzelmi vonzerejét. Az Enyaq RS Race új szintet képvisel a Škoda autósportból származó örökségében, és agresszív dizájnját egy hatalmas hátsó szárny teszi még látványosabbá. A tanulmány betekintést nyújt abba, hogyan segíthet felgyorsítani az autósport-technika a dinamikus és fenntartható autóipari jövő felé való elmozdulást. Emellett ideális platformként szolgál a jövő akkumulátoros-elektromos sorozatgyártású járművei számára a legmodernebb elektromos technológiák fejlesztéséhez és szigorú teszteléséhez.Michal Hrabánek, a Škoda Motorsport vezetője kifejtette: "A fenntarthatóság a Škoda Motorsport stratégiájának egyik sarokköve. Már 2021-ben belekóstoltunk az elektromos raliautók világába a Škoda Fabia RE-X1 modellel. Az itt szerzett felismeréseinket és tapasztalatainkat az egyedülálló, új Škoda Enyaq RS Race-ben is felhasználtuk. Ez a lenyűgöző jármű bizonyítja, hogy a Škoda DNS-ébe mélyen beágyazott autósport nemcsak a márka érzelmi hatását erősíti, hanem értékes tapasztalatokkal és technológiákkal járul hozzá a Škoda közeljövőben megjelenő közúti modelljeihez is."Erőteljes koncepcióautó az Enyaq Coupé RS alapjánAz Enyaq RS Race a Škoda Enyaq Coupé RS alapjaira épül. Az összkerékhajtással felszerelt, új Škoda Enyaq RS Race nagyszerűen demonstrálja, hogy a Volkswagen Csoport moduláris elektromos hajtáslánca milyen széleskörű lehetőségeket kínál a teljesítmény tekintetében. Agresszív formatervével az Enyaq RS Race egyúttal igazi figyelemhívó hatással is rendelkezik, jól kihangsúlyozva a márka versenyzéshez és autósporthoz való erős kötődését. Széles útfekvése még stabilabb kezelhetőséget biztosít, míg a látványos hátsó szárny a szükséges leszorítóerőről gondoskodik. A tanulmány célja, hogy a márka gyakorlati ismeretekhez jusson a nagy teljesítményű elektromos járművek konkrét műszaki és formatervezési módosításai révén. Az így nyert tapasztalatok potenciálisan alkalmazhatók a jövőbeli sorozatgyártású modelleken.Daniel Petr, a Škoda Auto vezető tervezője hozzátette: "A Škoda Enyaq RS Race nem egy olyan dizájntanulmány, amely csak papíron létezik; valódi gépkocsi készül majd belőle. Alacsonyabb, szélesebb, könnyebb és legfőképpen dinamikusabb lesz. Így már a kezdetektől fogva egyértelmű volt, hogy a formatervnek agresszívnek kell lennie, erős utalással a versenysportra. Az aerodinamikát tekintve valójában a jelenlegi Škoda Fabia RS Rally2-höz hasonlóra terveztük a formáját. Élesre formázott orr, drámaian kiszélesített sárvédők és egy hatalmas hátsó szárny jellemzi. Gyorsnak tűnik, már papíron is - ebből pedig rossz nem sülhet ki".A Škoda a játékoktól a ralipályákig támogatja a fenntarthatóságot az autósport terénAz Enyaq RS Race a Škoda Motorsport újabb innovatív, akkumulátoros-elektromos koncepciótanulmánya, a nemrég bemutatott Škoda Vision GT után. A 2021-ben bemutatott Škoda Fabia RE-X1 a Škoda Fabia Rally2 evo padlólemezére épült, és egy 860 voltos, 260 kW csúcsteljesítményt nyújtó villanymotorral szerelték fel. Az Osztrák Motorsport Szövetség (ÖAMTC) által elvégzett homologizáció lehetővé tette, hogy a Baumschlager Rallye&Racing csapat részt vehessen az osztrák ralibajnokságban. A nemrégiben bemutatott Vision GT-nél a Škoda teljesen más megközelítést alkalmazott: A látványos, teljesen elektromos egyterű kizárólag a Gran Turismo 7 PlayStation játékhoz készült. Az 1957-es 1100 OHC Spider által inspirált koncepciótanulmánnyal a Škoda a digitális autóversenyzés világában is letette névjegyét.Mindezek a koncepciójárművek alátámasztják a Škoda elkötelezettségét, hogy az autósport terén is előmozdítsa a fenntarthatóságot. A Fabia Rally2 már 100%-ban fenntartható, fosszilis üzemanyagtól mentes üzemanyaggal fut a WRC2-ben, ideális tesztalkalmat biztosítva ahhoz, hogy szélsőséges körülmények között értékeljék a mérnökök az új elektromobilitási innovációk műszaki megvalósíthatóságát, rugalmasságát és tartósságát.További információk az Enyaq RS Race-ről a Škoda Storyboardon találhatók. Ez a videó pedig érdekes betekintést nyújt a projekt fejlődésébe.
Immár a digitális versenyzés világára is kiterjesztve jelenlétét, a Škoda AUTO a Gran Turismo 7 PlayStation játékban bemutatja látványos és tisztán elektromos Škoda Vision Gran Turismo koncepciómodelljét. Az 1957-es Škoda 1100 OHC Spider versenyautóból is ihletet merítve, tervezői tekintélyes, 800 kW* összteljesítményt nyújtó négy elektromos motorral alkották meg a tisztán elektromos, összkerékhajtású Škoda Vision Gran Turismo tanulmányt.Klaus Zellmer, a Škoda AUTO vezérigazgatója hangsúlyozta: "A Škoda Motorsport gyökerei számtalan sikerrel több mint 120 évre nyúlnak vissza. A következő lépés? Lenyűgöző, új virtuális koncepciómodellünkkel a világ legsikeresebb autóversenyjátéka, a Gran Turismo mezőnyében most az e-versenyzés világához is csatlakozunk. A Škoda Vision Gran Turismo tanulmány egyfajta híd gazdag örökségünk és elektromos jövőnk, illetve új Modern Solid formai nyelvezetünk között. Ügyfeleink felfedezők, a tetszetős Škoda Vision Gran Turismo pedig nagyszerű módját kínálja, hogy tovább gazdagítsák élményeiket, miközben új rajongókat is megnyerhet márkánk számára."Az egyik legnépszerűbb PlayStation-játékban mutatkozik be a ŠkodaA Škoda márka és a Škoda Vision Gran Turismo első alkalommal jelenik meg a PlayStation 4 és 5 népszerű Gran Turismo 7 versenyszimulációs játékában. A kifejezetten erre a platformra kifejlesztett virtuális koncepciótanulmány a játék Vision kategóriájára készült, tisztán elektromos versenyautó. Az egyik leghíresebb szimulátor-versenyjátékhoz (Sim Racing) csatlakozva a Škoda az innováció iránti elkötelezettségét kívánja kifejezni, miközben új célcsoportokat és megjelenési formákat fedezhet fel. Az autógyártó ugyanakkor a játékosközösség azon igényének is megfelel, hogy e népszerű versenyszimulátorban is megtalálhassák a cseh márkát.Tisztelgés a Škoda 1100 OHC Spider előttA virtuális Škoda Vision Gran Turismo tervezői nagyon is valós ihletet merítettek az 1957-es Škoda 1100 OHC Spider versenyautóból, amelyet a Le Mans-i 24 órás versenyre fejlesztettek ki. Oliver Stefani vezetésével a Škoda Design csapata látványos, nyitott együléses autót alkotott, olyan újszerű megoldásokkal kombinálva a legendás 1100 OHC dizájnelemeit, mint például az osztott hátsó szárny. Mindemellett a Škoda Vision Gran Turismo a Škoda elkövetkező elektromos modelljei új, Modern Solid formatervezési nyelvezetének számos vonását is hordozza, köztük a T-alakú fényszórókkal és karosszériája matt Felfedező-zöld színével. A 800 kilowatt* együttes teljesítménnyel és 1020 newtonméter rendszer-forgatónyomatékkal, valamint összkerékhajtással szolgáló összesen négy elektromos motor, illetve az aktív aerodinamika mindenfajta pályakörülmények között kivételes menetteljesítményeket biztosít.Határozott vonalak, hangsúlyos élek, aktív aerodinamika és két színváltozatAlacsony, megnyújtott karosszériája különösen modern és futurisztikus megjelenést kölcsönöz a Škoda Vision Gran Turismo számára. A koncepciótanulmány lendületesen elegáns és dinamikus külsejét markánsan meghúzott vonalak és egyértelműen meghatározott élek jellemzik. Aktív aerodinamikai komponensei - például a Škoda alkotta, feltűnő és osztott kialakítású hátsó szárny - dinamikusan alkalmazkodnak a pillanatnyi menetkörülményekhez, kiemelkedő irányíthatósági tulajdonságokat, illetve a négy elektromos motorral közösen a teljesítmény és a hatékonyság ideális együttesét kínálva. A játékosok kétféle fényezéssel választhatják Škoda Vision Gran Turismo versenyautójukat. Az egyik a nagyhírű Škoda 130 RS versenygépet idézi, amellyel kettős győzelmet ünnepelhettek kategóriájában az 1977-es Monte Carlo Ralin, míg a másik azon emblematikus Škoda Vision 7S koncepciómodell matt Felfedező-zöld árnyalata, amellyel a márka új Modern Solid formai nyelvezete is bemutatkozott.Középpontban a pilótaA Škoda Vision Gran Turismo vezetője a minimalista stílusú, digitális cockpit közepén ül, akárcsak a nyitott formula-versenyautókban. Az ergonomikusan a vezető testéhez alakított, állítható verseny-kagylóülés tekinteteket vonzó, Narancsvörös árnyalatú hatpontos biztonsági övvel egészül ki. A futurisztikus stílusú szénszálerősítésű műanyag (karbon) kormánykerék karimája alul és felül is egyenesített kialakítású, s olyan szakértő játékosokkal együttműködve tervezték, akik már sok éve a Gran Turismo mezőnyében versenyeznek. A teljes Ember-gép interfész (HMI) és a három egyénileg konfigurálható gombbal kialakított gombalapú vezérlési koncepció egyaránt a professzionális gamer-kormánykerekeken alapul. A volán felett, közvetlenül a vezető látóterében kristálykő-alakzatban jelenik meg a teljesítménymérő műszer (Powermeter). A vezetőtér képernyője nemcsak a sebességet, az éppen választott menetüzemmódot és az akkumulátor töltöttségi szintjét jeleníti meg, hanem visszapillantó tükörként is szolgálva a jármű mögötti területet is folyamatosan mutatja. Mindemellett fedélzeti távolságérzékelők figyelmeztetik a vezetőt a többi jármű közelségére, hatékonyan csökkentve az oldalirányú ütközéseket.Meggyőző teljesítmény, hang és menetdinamikai képességekA hatékonyság és a kiemelkedő menetdinamikai képességek jegyében született jármű mindössze 1300 kilogrammot nyom, közel 1,95 méter széles, mindössze 94,9 centiméter magas és mintegy 4,41 méter hosszú. A 87 kWh energiatároló képességű lítiumion-akkumulátorral táplált összesen négy elektromos motor igazán meggyőző vonóerőt produkál. Az állandómágnes-gerjesztésű, szénkefe nélküli elektromos szinkronmotorok az első és a hátsó tengelyen elhelyezett egy-egy ikeregységként működnek. Mindegyik motort 200 kilowatt teljesítmény és percenként 25 ezres maximális fordulatszám jellemzi, így együttesen tekintélyes, 800 kilowatt* rendszerteljesítményt állíthatnak elő. Az 1020 newtonméter maximális rendszer-forgatónyomaték már egyfokozatú áthajtóművön keresztül is harmonikus gyorsítást tesz lehetővé. Az összkerékhajtás a kedvezőbb kanyarbeli menetteljesítmények jegyében aktívan optimalizálja a tengelyek közötti forgatónyomaték-eloszlást, így gondoskodik a vezetés érzékeny járműreakciók jellemezte élményéről. A kiemelkedő menetdinamikai képességek alapjául a Formula E sorozatban alkalmazott megoldásokhoz hasonló, nyomórudas független kerékfelfüggesztések szolgálnak, amelyek nagy sebességnél tovább javítják a stabilitást, emellett mérséklik a karosszéria oldalirányú dőléseit és a jármű tömegközéppontja is alacsonyabbra kerülhetett. A Škoda Vision Gran Turismo dinamikus hangja a Škoda fejlesztői és formatervezői csapatának egyedi alkotása.Versenyzés évtizedeken át: a Gran Turismo korszakokon és stílusokon átívelő, változatos járműflottájaA Gran Turismo versenyszimulációs videojáték-sorozatot a Polyphony Digital fejlesztette ki. A PlayStation rendszerekre készült Gran Turismo játékok valós autók licenc alatti reprodukcióiként megalkotott járművei széles skálán imitálják az egyes modellek megjelenését és menetteljesítményeit. A Gran Turismo 7 több mint 60 autógyártó bő 400 modelljét kínálja, a jól ismert sorozatgyártású modellektől egészen a különböző évtizedek, kategóriák és versenysorozatok legendás, ritka versenygépeinek palettájáig, valamint prototípusok széles választékáig. Minden autót aprólékos munkával alkottak újra a játék számára.
Jelentős növekedést ért el járműkiszállításaiban 2023 folyamán a Škoda AUTO, az összesen 866 800 darabos volumen tekintélyes, 18,5 százalékos bővülést jelent a megelőző évhez képest. 157 800 kiszállított járművel (+17,6 százalék) továbbra is Németország a márka legnagyobb piaca, emellett 87 800 kiszállítással (+23,4 százalék) a Škoda AUTO hazai piacán, Csehországban is kedvező eredményt ért el. A legintenzívebb növekedést Németországban, az Egyesült Királyságban és a Cseh Köztársaságban könyvelhették el. A számos európai piacon a legkelendőbb elektromos autók közé tartozó, tisztán elektromos Enyaq-család 81 700 eladott járművel (+52,1 százalék) új éves rekordot állított fel bemutatkozása óta. Mindezeken túl a márka 2023 második félévi vietnami és a kazahsztáni piaci megjelenésével a Škoda AUTO szisztematikusan folytatja nemzetközi terjeszkedési stratégiáját.Klaus Zellmer, a Škoda AUTO vezérigazgatója hangsúlyozta: "Ügyfeleink döntöttek, és igazán hálás vagyok a Škoda márkába vetett bizalmukért. Az autóinkat tervező, gyártó és értékesítő szakemberek kemény munkája és elhivatottsága az elmúlt év minden gazdasági és piaci kihívása ellenére is meggyőző eredményt hozott 2023-as kiszállításainkban. A modellkínálatunk iránti növekvő kereslet jól igazolja stratégiánkat, amely szerint a belsőégésű, tisztán elektromos és hibrid hajtásrendszerek közötti választás lehetőségét kínáljuk ügyfeleinknek az elektromos mobilitásra zajló átállás során. Az év folyamán érkező Elroq az első lesz hat új tisztán elektromos modellcsaládunk közül. Üzleti modellünk robusztus, mindeközben éberen figyelünk a kiszámíthatatlan globális piac új kihívásaira. Továbbra is ügyfeleink kívánságaira és igényeire, valamint kapacitásunk folyamatos növelésére összpontosítunk, hogy gyorsan reagálhassunk a piaci körülményekre. Mindemellett munkavállalóink állandó képzésébe is invesztálunk, ezzel is biztosítva a Škoda AUTO jövőjét."Martin Jahn, a Škoda AUTO igazgatótanácsának értékesítés és a marketing területeiért felelős tagja hozzátette: "A Škoda AUTO tavaly jelentős, 18,5 százalékos növekedést ért el globális ügyfélkiszállításaiban, ami plusz 135 500 autót jelent a 2022-es évhez viszonyítva. Európa továbbra is egyik kulcsfontosságú piacunk, amelynek nyugati régióiban 27,4 százalékos növekedést könyvelhettünk el, bebiztosítva a vezető márkák között elért hetedik helyünket. Az élen figyelemreméltó, 23 600 darabos éves növekedéssel Németország áll, majd az Egyesült Királyság és Cseh Köztársaság következik, amelyek rendre 20 700, illetve 16 600 darabos bővüléssel szintén nagyban hozzájárultak sikereinkhez. Az Enyaq a Cseh Köztársaságban és Szlovákiában is vezette az elektromos autók eladásait, de más jelentős európai piacokon - köztük Németországban - szintén a legkeresettebb elektromos gépkocsik közé tartozott októberben és novemberben. Európán kívül pedig olyan mérföldkövekhez érkeztünk el, mint például az Indiában két év alatt túlszárnyalt 100 ezer darabos értékesítési volumen, illetve sikeres belépésünk a vietnami és a kazah piacra."Holger Peters, a Škoda AUTO igazgatótanácsának a pénzügy, az informatika és a jogi ügyek területeiért felelős tagja kiemelte: "A tavalyi évben világszerte több mint 866 800 jármű kiszállításával továbbra is komoly érdeklődés mutatkozik modellportfóliónk iránt, amely még e gazdaságilag igen nehéz időkben is kivételes ár-érték aránnyal rendelkezik. Elkötelezett törekvésünk, hogy az elkövetkező tizenkét hónap során is tartsuk ezt az irányt. Hatékonyságunk és termelékenységünk növelésével középtávon tovább kívánjuk emelni értékesítésünk jövedelmezőségét. Next Level Efficiency+ programunkkal, szigorú költségfegyelemmel, valamint mesterséges intelligencia alkalmazásával és robotizált folyamatautomatizálással aktívan teremtjük meg a szükséges mozgásteret jövőbeni beruházásainkhoz és portfóliónk további villamosításához."Úton az elektromos jövő feléA tisztán elektromos Škoda Enyaq család kiszállításai több mint 50 százalékkal bővültek 2023 folyamán, ugyancsak alátámasztva a Škoda villamosítási stratégiájának hatékonyságát. Tavaly a Škoda Enyaq volt a legnagyobb darabszámban értékesített elektromos modell a márka hazai, csehországi piacán, valamint Szlovákiában, de több európai országban, köztük Svájcban, Németországban, Finnországban, Norvégiában és Hollandiában is az öt legkeresettebb elektromos autó közé tartozott. A Škoda az új generációs Kodiaq és Superb egyaránt száz kilométer feletti tisztán elektromos hatótávot kínáló, hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) változatainak bemutatásával is gyorsítja elektromos átalakulását.Jelentős lépések a globális terjeszkedésbenSzeptemberben a Škoda AUTO stratégiai céllal a vietnami piacon is megjelent, hogy jobban kiaknázhassa az ASEAN-régióban rejlő lehetőségeket. Ennek élén 2030 után az előrejelzések szerint 40 ezer darabot is meghaladó éves értékesítési volumennel Vietnam áll majd, miközben a vállalat indiai tevékenységével is jelentős szinergialehetőségeket kínál. Az indiai gyártmányú Kushaq és Slavia modellek CKD (Completely Knocked Down) készleteit a közelmúltban átadott punei logisztikai központban készítik fel a vietnami végösszeszerelésre induló exportra. Két év alatt összesen több mint 100 ezer kiszállított autójával a Škoda Indiában is jelentős mérföldkőhöz érkezett, emellett egy a Kodiaq, a Kamiq, a Karoq és az Octavia helyi összeszerelését támogató stratégiai partneri együttműködés révén a márka újra megjelenik Kazahsztánban.
Jelentős mérföldkőhöz ért a Škoda AUTO az e-mobilitási stratégiájának megvalósításában, amit az Enyaq és az Enyaq Coupé 200 ezredik példányának legyártása fémjelez. A jubileumi autó egy fehér Enyaq Coupé Sportline, amely február 16-án gördült le a gyártósorról. Az idei modellévben az Enyaq fejlődése tovább folytatódik, többek között erősebb és hatékonyabb hajtásláncokkal, még nagyobb hatótávolsággal, gyorsabb töltéssel és egy továbbfejlesztett, logikusabb kezelői felületet kínáló új szoftverrel. A Škoda AUTO előre tekintve tovább erősíti elkötelezettségét az e-mobilitás iránt az új Elroq idei világpremierjével. Ezzel a teljesen elektromos hajtású kompakt szabadidő-autóval egy nagyszabású kampány veszi kezdetét, amelynek keretében az elkövetkező években összesen hat új elektromos típus mutatkozik be, kiteljesítve a Škoda teljesen elektromos járműveinek kínálatát.Andreas Dick, a Škoda AUTO igazgatótanácsának a gyártás és a logisztika területeiért felelős tagja hangsúlyozta: "Az Enyaq az e-mobilitási kampányunk éllovasa; a termékcsalád sikere igazolja, hogy jó úton járunk a stratégiánkkal. Tavaly ez volt a negyedik legnagyobb darabszámban értékesített elektromos típus Európában, új rekordot felállító 81 700 darabos globális értékesítési mennyiséggel - ez 52,1 százalékos növekedés 2022-höz képest. Ez az eredmény alátámasztja azt az elkötelezettségünket, hogy az elkövetkező években összesen hat új típussal bővítsük elektromos járműveink kínálatát. Nagyszabású céljaink elérhető közelségben vannak csapatunk szakértelmének és a Simply Clever filozófiánknak köszönhetően, amelyek gördülékeny átmenetet biztosítanak az e-mobilitás új korszakába."Az Enyaq: a Škoda elektromos jövőjének éllovasaAz Enyaq fémjelezte a Škoda AUTO e-mobilitási kampányának elindítását, ugyanis ez a Škoda első olyan típusa, amely a Volkswagen Csoport modulrendszerű elektromos hajtáskoncepcióján (Modular Electrification Toolkit - MEB) alapul. A Škoda 32 millió eurós beruházás keretében alakította át Mladá Boleslav-i központi üzemének gyártósorát, hogy egymással párhuzamosan gyárthassa az MEB és a belső égésű motort használó MQB platformon alapuló típusokat. A vállalat 2023-ban a teljesen elektromos szabadidő-autó 81 700 példányát szállította ki, ami 52,1 százalékos növekedést jelent a megelőző évhez képest. Túl azon, hogy az Enyaq nulla károsanyag-kibocsátású üzemelést kínál, a gyártó szén-dioxid-semleges mérleggel szállítja ki az ügyfeleknek.Az Enyaq termékcsalád újdonságai a 2024-es modellévreA Cseh Köztársaságban az Enyaq és az Enyaq Coupé az elektromos járművek piacának negyedét megszerezte, ezáltal a legnépszerűbb elektromos autók a márka hazai piacán. Szlovákiában több mint 17 százalékos részesedéssel szintén vezetik a piacot, míg a második legnagyobb darabszámban értékesített akkumulátoros elektromos autóknak számítanak Észtországban, Finnországban, Ausztriában és Svájcban.A 2024-es modellév jelentős továbbfejlesztéseket hoz: az Enyaq 85, 85x és RS modellek erősebb és hatékonyabb villanymotorokat kapnak a hátsó tengelyre, új szoftverük pedig logikusabban használható kezelői felületet eredményez. Ezek a módosítások a további műszaki újításokkal együtt növelik a hatótávolságot, optimalizálják a töltés hatékonyságát és lehetővé teszik az akkumulátor előmelegítését egyenáramú töltők esetén, hogy a jármű jobban teljesíthessen. Az Enyaq termékcsalád legnagyobb hatótávja több mint 560 kilométer a szabadidő-autó és több mint 570 kilométer a Coupé változat esetében, miközben a töltési idő 10-ről 80 százalékra kevesebb mint 30 percre csökkent mindkét kivitelnél.A Škoda AUTO elkötelezettsége az e-mobilitás irántA Škoda AUTO elkötelezett az e-mobilitási stratégiájának teljes megvalósítása iránt, ezért 5,6 milliárd eurót fordít ennek elérésére 2027-re. Továbbá a vállalat 2023 decemberében egy új gyártósor üzembe állításával napi 1500 darabra növelte MEB akkumulátorgyártási kapacitását. Idén a teljesen elektromos Elroq bevezetése bővíti majd a Škoda akkumulátoros elektromos járműveinek kínálatát, ugyanis a cseh autógyártó belép az akkumulátoros elektromos kompakt szabaidő-autók alapvető fontosságú kategóriájába.
Megérkezett a megújult OctaviaAz immár negyedik generációs Octavia a gyártás megkezdése után négy évvel kapja meg az arculatváltást.A modell továbbra is elérhető lesz limuzin és combi verzióban. A megújult Octavia idővel elérhető lesz Sportline és RS változatban is.A jármű fejlesztései közé tartoznak a továbbfejlesztett, második generációs LED Matrix fényszórók is új világítási jelzéssel, amelyek az út kiváló megvilágítását szolgálják. Ezenkívül mostantól Crystalliniumot is tartalmaznak, egy egyedülálló kristályos elemet, amely jellegzetes kék árnyalatot kölcsönöz a fényszóróház belsejének, tovább finomítva a jármű esztétikáját.
Négy héttel az új Škoda Superb Prága-környéki világpremierjét követően a Volkswagen márka pozsonyi üzemében megkezdődött a negyedik "modern" modellgeneráció sorozatgyártása. A Kvasinyból stratégiai okokból áthelyezett termeléssel az ott felszabaduló kapacitás további Octavia modellek gyártására fordítható. A Superb már első "modernkori", 2001-es bemutatkozása óta a Škoda modellpalettájának belsőégésű motoros (ICE) kínálatának zászlóshajója.Amint Andreas Dick, a Škoda AUTO igazgatótanácsának a gyártás és a logisztika területeiért felelős tagja kiemelte: "Egy-egy új modellgeneráció bemutatása mindig különleges pillanat az egész csapat számára. Különösen igaz ez az új Superbre, amelyet a Volkswagen Passattal együtt a Beta+ projekt részeként, a Škoda vezetésével fejlesztettek ki. Ez a projekt, valamint a Superb gyártásának sikeres áthelyezése Pozsonyba, a Škodánál rendelkezésére álló magas színvonalú szakértelem és know-how-bizonyítéka. Nagysikerű belsőégésű motoros (ICE) zászlóshajónk újabb generációjával jelentős szinergia-lehetőségeket kínálunk a Volkswagen Csoport számára. Szívélyes köszönetem fejezném ki mindazon kolléganők és kollégák felé, akik magasfokú elkötelezettségükkel hozzájárultak ehhez a projekthez."Szinergiák a vállalatcsoportban: a Superb negyedik generációjának pozsonyi gyártásaMég 2020 novemberében született meg a döntés, hogy a Superb negyedik generációjának gyártását a Volkswagen Személyautók pozsonyi üzemébe helyezik át. Ez a lépés a hatékonyságot a termelési hálózat szinergialehetőségeinek kihasználásával tovább növelő Beta+ projekt része. A Škoda Superb és a Volkswagen Passat teljes fejlesztése a Škoda AUTO felelős vezetése alatt zajlott, s mindkettő ugyanazon a gyártósoron készül.A Superb gyártásának Pozsonyba költöztetésével Kvasiny üzemében 2024 nyarától további Octavia modellek előállítására szabadul fel kapacitás, a Mladá Boleslav-i telephelyen pedig tisztán elektromos, akkumulátorhajtású modellsorozatok további tagjai gördülhetnek le a szerelőszalagról.A Škoda Superb szlovákiai gyártása a karosszériaelemekkel kezdődik, amelyeket túlnyomórészt a helyszínen, Pozsonyban sajtolnak, majd az új karosszériaműhelybe szállítanak. Az üresen álló csarnokot a Beta+ projekt keretében alapjaiban alakították át, a Škoda AUTO emellett alig két év alatt több mint 500, a legkorszerűbb technológiát képviselő robotot, valamint irányítórendszereket és ragasztóberendezéseket telepített ide, emellett új beszállítók is érkeztek. A szerelőcsarnokot szintén széleskörűen átépítették, ezt a gyártósort ugyanis - ahol az új modelleket harmonikusan integrálták az eddigi Volkswagen és Škoda modellek összeszerelésébe - korábban nem használták hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) járművek gyártására. A szerelőcsarnok korszerűsítése egyebek mellett automatizálási- és kezelési technológiákat, ipari kamerarendszerek telepítését és a teljes gyártósorra kiterjedő egyéb fejlesztéseket foglal magában. Mindemellett a padlólemezek gyártásterülete oly módon bővült, hogy már a részben és teljesen elektromos hajtásrendszerű modellek akkumulátorainak beépítésére is lehetőséget biztosít.A pozsonyi gyár fényezőműhelyében is jelentős átalakításokat hajtottak végre, amelyek a környezet védelmét szolgálják. Az új fényezőkamrákban korszerű levegőkeringtető rendszereket alkalmaznak, miközben az illékony szerves vegyületek leválasztására is lehetőség nyílik - újabb lépésként a még környezetkímélőbb gyártás felé. Új formai nyelvezet, széles hajtásrendszer-kínálatA negyedik "modern" modellgeneráció gyártása a Škoda Superb Combi változattal vette kezdetét, 2024 közepétől pedig a Limuzin kivitel is megjelenik a választékban. A korszerű és gazdaságos motorok palettáján 110 kW (150 LE) és 195 kW (265 LE) között három benzin-, míg a 110 kW (150 LE) - 142 kW (193 LE) teljesítménytartományban két dízelüzemű erőforrás sorakozik. A portfóliót egy új, kizárólag a Combi változathoz rendelhető, több mint 100 kilométer tisztán elektromos hatótávú hálózatról tölthető hibridhajtás (Plug-in Hybrid), valamint a Superb számára újdonságként egy enyhe-hibrid (Mild Hybrid) változat egészíti ki.Formatervezés és technika - 1934 óta iránymutatóA Škoda Superb modelltörténete a Škoda 640 Superb 1934-es bemutatójáig nyúlik vissza. A cseh autógyártó csúcsmodelljei ettől kezdve először 1949-ig viselték e jól csengő nevet, majd 2001-ben a cseh márka ismét e történelmi jelölést használta a csúcsmodellje első modern generációjára. Napjainkig összesen több mint 1,6 millió darab gördült le a szerelőszalagról a Škoda belsőégésű motoros zászlóshajójából.A pozsonyi Škoda történetéről itt tájékozódhat bővebben.
Bemutatkozott az új Škoda Kodiaq, amely a második generációja a Škoda világszerte sikeres nagy SUV-jának. Az újdonság még markánsabb dizájnt és még tágasabb utasteret kapott. Ez utóbbiból különösen a harmadik üléssor utasai profitálnak sokat. A Kodiaq eddig is a márka legkedveltebb modelljei közé tartozott, és az újdonság készen áll arra, hogy tovább vigye ezt a szerepet. Az új Škoda Kodiaq új belső térkoncepciót kapott, amelyet egy akár 12,9 hüvelykes érintőképernyő, a kormányoszlopon elhelyezett váltókar, analóg és digitális kezelőszervek, valamint egy teljesen átrendezett, jól áttekinthető középkonzol jellemez.További részletek:https://csakaskoda.hu/2023/10/04/itt-az-uj-skoda-kodiaq/
Biztonságuk tekintetében sem maradnak el semmiben a hagyományos hajtásrendszerű autóktól az olyan tisztán elektromos járművek, mint például az új ŠKODA ENYAQ iV - erre az eredményre vezettek a balesetkutatók és biztosítótársaságok tanulmányai és tesztjei. A számos védelmi intézkedésnek köszönhetően e járművek elektromos alkatrészei még nedves körülmények között sem fenyegetnek áramütés veszélyével - sem álló helyzetben, sem menet közben, sem a töltőállomáson "tankolva", sem pedig baleset esetén. A tűzveszély sem nagyobb az elektromos autóknál, mint a hagyományos belsőégésű motorral szerelt modelleknél, már csak azért sem, mert nem hordoznak fedélzetükön tűzveszélyes üzemanyagot. Mindemellett az egészségügyi és műszaki mentők, illetve a szervizszolgáltatók célzott képzésben is részesülnek a korszerű elektromos autókkal követendő eljárásról.Nem kell aggódniuk biztonsági kockázatok vagy áramütés-veszély miatt az olyan elektromos járművek vezetőinek, mint az új ŠKODA ENYAQ iV. Balesetkutatók és biztosítótársaságok tanulmányai mutatják, hogy az elektromos járművek biztonsága semmiben sem marad el a hagyományos belsőégésű motorral hajtott modellekétől.Éppoly biztonságosak az elektromos autók, mint a dízel- és a benzinüzeműekEllentétben az olykor hallható feltételezésekkel, az elektromos autók nagyfeszültségű rendszere sem menet közben, sem a töltés során nem jelent semmiféle áramütés-veszélyt. Erről védőmegszakítókkal és széleskörű érzékelőrendszerrel ellátott, kifinomult biztonságtechnika gondoskodik, s minden elektromos alkatrész olyan védelemmel rendelkezik, hogy autómosóban, esőben vagy árvízben sem léphet fel áramütés veszélye. A töltési folyamat például csakis azután indulhat el, hogy az automatikus rendszerellenőrzés biztonságos csatlakozást érzékel a jármű és a töltőállomás között. Hiba esetén azonnal megszakad az akkumulátor felé folyó áram. Mindemellett számos tanulmány mutatta ki, hogy az elektromos járművek esetében éppoly alacsony a tűzveszély, mint a belsőégésű motorral szerelt modellekben. Az elektromos autók fedélzetén konstrukciójukból adódóan nincs gyúlékony üzemanyag, egy ép lítiumion-akkumulátor spontán begyulladását vagy egy égő elektromos jármű berobbanását pedig műszaki szempontból csaknem lehetetlennek tartják a szakértők.Ütközésbiztos módon beépített hajtásrendszer-akkumulátorA ŠKODA ENYAQ iV hajtásrendszer-akkumulátora ütközésbiztos módon az autó aljában kapott helyet, ahol hatékonyan védett a deformációktól. Töréstesztek igazolják, hogy a korszerű elektromos járművek ugyanolyan jól teljesítenek baleset során, mint a belsőégésű motorral szerelt autók. Az ENYAQ iV például éppúgy a legmagasabb, ötcsillagos minősítést szerezte meg az Euro NCAP ütközésbiztonsági referenciatesztjén, mint számos más ŠKODA modell. A fedélzeti nagyfeszültségű rendszer nem jelent megnövekedett kockázatot baleset során, ugyanis ütközéskor az elektromos alkatrészek ezredmásodpercek alatt automatikusan lekapcsolódnak az akkumulátorról, így már nincsenek feszültség alatt. A vezetőt, az utasokat, a baleset további részeseit és a mentőket így nem fenyegeti áramütés veszélye. Az ütközési teszt során a jármű padlózatában jól védetten elhelyezett akkumulátorblokk a deformálódó karosszéria ellenére is sértetlen maradt.A ŠKODA AUTO támogatja a mentők továbbképzésétHa minden meghozott biztonsági óvintézkedés ellenére mégis tűz ütne ki, az elektromos jármű oltása másként zajlik, mint a belsőégésű motorral hajtott autóké. A tűzoltók ezért speciális oktatásban és továbbképzésben részesülnek, tovább bővítve a helyszíni teendőkre vonatkozó ismereteiket. A ŠKODA AUTO támogatja ezeket a képzéseket és a sérült elektromos autókat érintő lehető leghatékonyabb és legbiztonságosabb eljárás szolgálatában specifikus információkat és mentési adatlapokat bocsát a sürgősségi mentőszolgálatok rendelkezésére. A tűzoltók például hőkamerával is vizsgálhatják a nagyfeszültségű akkumulátor állapotát és szükség esetén lehűthetik, hogy megakadályozzák a hajtásrendszer-akkumulátorának kigyulladását. Mivel az akkumulátorok néha késleltetve vagy ismételten is kigyulladhatnak, az elektromos járműveket balesetet követően biztonsági okokból elkülönítve vagy vízmedencében helyezik el, amíg nem zárható ki a sérült akkumulátor öngyulladásának vagy újbóli meggyulladásának veszélye.
Első hivatalos dizájnrajzaival fokozza a FABIA következő, negyedik generációját megelőző várakozásokat a ŠKODA AUTO. A cseh autógyártó népszerű kisautója lényegesen nagyobb, dinamikusabb és érzelemdúsabb, mint eleve nagysikerű elődje. A Volkswagen-csoport MQB-A0 moduláris keresztmotoros platformjának átvételével újszerű arányok és még tágasabb térkínálat kialakítására nyílt lehetőség, a bennülők, illetve csomagjaik számára egyaránt. További különlegességek az éles metszésű fényszórók és a LED-technikájú hátsó lámpák. Az új ŠKODA FABIA világpremierjére idén májusban kerül sor.